Varumärkesanpassad inredning? Det ordnar Ptec åt Pinewood.

Pinewood är ett internationellt outdoormärke med värdeord som trovärdighet, hållbarhet och innovation. Med Ptec har man ett långvarigt samarbete. Vi tog ett snack med Jonas Bystedt, Key Account Manager/Digital Sales Manager på Pinewood, för att se hur samarbetet fungerar.


Hur började din resa på Pinewood och hur har din karriär inom företaget utvecklats sedan dess?

– Mina resa började 2018 så jag är på sätt och vis fortfarande en nykomling inom branschen. Trots det har jag hunnit ta ett steg i karriären, från säljare till Key Account manager/Digital Sales Manager.

Vad är det bästa med ditt jobb? Vad får ditt hjärta att klappa lite extra?

– Det bästa med mitt jobb är faktiskt själva produkten. Plaggen är inspirerande att sälja men också att bära själv. Jag trivs på min arbetsplats, mycket tack vare den genuina känsla som genomsyrar hela företaget och skapar en trygg och trivsam arbetsplats.

Pinewood samarbetar med Ptec sedan lång tid tillbaka

Vad är viktigt för dig när du väljer leverantör?

– Tre saker primärt; smidighet, närhet och pris. Kanske rent av i den ordningen. Pratar vi om Ptec uppskattar jag framför allt närheten och smidigheten.

Hur kom du i kontakt med Ptec?

– Ptec och Pinewood hade redan ett långvarigt samarbete när jag kom in i bilden. Eftersom allting har fungerat toppen har jag fortsatt på inslagen väg.

Hur brukar samarbetet med Ptec gå till? Har ni t.ex. en färdig ritning som Ptec arbetar efter eller har ni kanske en produkt ni vill marknadsföra i butik – men ni vet inte hur. Berätta gärna om hur ett projekt kan börja.

– Vi jobbar med en färdig beställningsmall där vi fyller i önskat antal displayer. Jag har inte haft behov att ta fram nya produkter på senaste tiden, men när jag behöver något nytt så brukar jag helt enkelt ta kontakt med Ptec och diskutera fram en lösning på den produkt vi behöver. Oftast resulterar det i att vi får hem ett prov och därefter bestämmer vi internt om prototypen fungerar eller om vi behöver justera något ytterligare.

Ptec har hjälpt Pinewood med varumärkesprofilerade butiksställFar och son Ptec håller i ett butiksställ som de tagit fram åt Pinewood. Robin Andersson till vänster och Peter Andersson till höger.

Slutligen. Om du ska våga dig på en liten trendspaning; vad tror du att era kunder vill ha av er i framtiden? Spelar hållbarhet en allt viktigare roll?

– Vi ser ett allt större behov av att erbjuda våra butiksåterförsäljare Pinewood-profilerad inredning. I takt med att vi växer och når nya marknader blir det viktigt att hålla en enhetlig profil som signalerar vårt varumärke. Det behöver finnas en röd tråd för att konsumenterna ska känna igen oss, oberoende av vilken butik i världen de besöker. Funktionen är naturligtvis också väldigt viktig.

När det gäller hållbarhet så är det alltid en lika aktuell och viktig fråga – för alla branscher. Självklart är hållbarhetsfrågan viktig för oss, inte minst för att vi själva aktivt arbetar med att utveckla och tillverka ett hållbart sortiment.

Pinewood tänker på hållbarheten in i minsta detaljFrån hösten 2022 siktar Pinewood mot att hälften av alla nya Pinewood-produkter ska vara tillverkade i hållbara material.