Ptec hjälper 3M Svenska att exponera produkter

När Désirée Forsblad-Stahl på 3M Svenska och Ptec samarbetar skapas framgångsrika koncept för svenska och nordiska marknaden. Tillsammans har teamet utformat bland annat en produktkatalog men också genomtänkta displayställ som blivit en favorit för återförsäljare i Sverige men även Australien. För att få veta mer tog vi en pratstund med Désirée.


Hur började din resa på 3M och hur har din karriär utvecklats sedan dess?

– Oj! Jag har jobbat länge på 3M Svenska AB. Det är ett spännande företag att arbeta på som bjuder på många möjligheter genom sina olika affärsområden. Jag har arbetat på 3M i 38 år och mina uppgifter har varierat.

Befattningar jag har haft är marknadschef, produktchef och personalansvar inom sektorn för industriprodukter, för att nämna några. Just nu står det Senior Channel Marketer på visitkortet, vilket innebär att jag jobbar i nära samarbete med återförsäljare som Ahlsell, Tools och Swedol där vi på 3M är en komplett leverantör för industriprodukter med starka varumärken som, PELTOR, E-A-R, Scoth-Brite, Speedglas och Scotch. Totalt marknadsförs fler än 8 000 produkter i Sverige (50 000 i hela världen).

Vad är det bästa med ditt jobb? Vad får ditt hjärta att klappa lite extra?

– Jag triggas av att tillsammans med Key Account driva gemensamma projekt med kunderna. Teamwork och kundkontakter är det absolut bästa. Den som tror att jag har tappat motivation och engagemang efter 38 år har helt fel. Jag älskar att bygga varumärken och jag känner en extra stolthet över den resa som det världsledande varumärket 3M PELTOR har gjort.

Hörselskydd med kommunikation från PELTOR 3M

3M förvärvade moderkoncernen Aearo Technologies, där PELTOR ingick, år 2008. PELTOR var redan då ett välkänt varumärke för framförallt kommunikationsutrustning och hörselskydd. Idag står 3M:s svenska bolag för majoriteten av försäljningen av 3M PELTOR blåtandskåpor worldwide och det har blivit en livsstil att bära 3M-kåpor. Hörselskydd har gått ifrån ett nödvändigt ont till att bli en självklarhet och en indikator på att företaget värnar om sina anställda. Med kåporna skyddar användaren sin hörsel, kommunicerar med sina kollegor, lyssnar på radio och svarar i telefon. Man lägger ogärna ifrån sig sina kåpor – utan man bär dem kring halsen när man inte använder dem. Detta får mitt hjärta att klappa lite extra.

Vad är viktigt för dig när du väljer leverantör?

– För mig är det viktigt med service, flexibilitet och pålitlighet. Att leverantören dessutom är lyhörd, trevlig och godhjärtad är bra förutsättningar för ett gott samarbete. Allt detta sammantaget skulle jag säga beskriver Ptec.

När vi nu pratar om Ptec – hur kom ni i kontakt med varandra?

– Det var nog för 12–15 år sedan. Jag blev tipsad om Ptec när 3M-kollegorna i Gagnef (tidigare Hörnell) behövde ett displayställ till svetshjälmarna Speedglas som skulle lanseras både i Sverige och globalt. De behövde ett ställ som kunde marknadsföra Speedglas-hjälmarna i butik. Resultatet blev väldigt lyckat och är fortfarande aktuellt.

Två Speedglas displayställ med signatur PtecPtec levererar till exempel årligen Speedglas-ställ till återförsäljare i Australien. Ett annat sätt att förtydliga hur lyckad lanseringen var är det faktum att större butikskedjor plagierade spjut och hållare för olika typer av skyddsartiklar som ingick i stället.

Du nämnde Speedglas-projektet – är det så era projekt går till? Ni har en idé och Ptec kommer med förslag på hur idén kan realiseras?

– Ofta har vi på 3M en idé men vi saknar den kunskap som Ptec besitter och därför kan de hjälpa oss att förfina och förbättra våra idéer. På 3M:s huvudkontor har vi ett showroom med butiksinredning där vi kan göra hands-on-testning. Ett vanligt förfarande är att Peter Andersson på Ptec besöker utställningsrummet, ofta har han då har med sig en fysisk testprodukt. När vi har enats om kvaliteterna och vi har en prototyp som vi alla känner fungerar är nästa steg att testa den ute i butik. Efter det sätts produktionen igång.

Ptec har en produktkatalog på sin webbplats. En fågel viskade att du har ett finger med i spelet?

– Ja. Jag var initiativtagare till produktkatalogen eftersom jag kände att vi behövde samla sortimentet för att göra det enklare för såväl 3M-personal som 3M:s kunder. Produktkatalogen ger en överblick över de display-möjligheter vi erbjuder genom Ptec. Katalogen har blivit ett uppskattat säljverktyg samtidigt som den fungerar som ett uppslagsverk.

Har du någon favorit bland displayställen?

– Jag tycker om det displayställ vi utvecklade för X-serien, 3M PELTOR X hörselkåpor. Det är ett passivt hörselskydd, alltså utan radio. Kåporna är färgkodade i fem olika färger, där de olika färgerna indikerar vilken dämpning kåpan har – från låg till hög. Vi ville skapa ett displayställ som återförsäljarna kunde dra nytta av i butik. Det skulle ta liten golvyta i anspråk men ändå ge möjlighet till exponering av de fem olika modellerna samt erbjuda plockplats för snabb åtkomst av varan. Vi lyckades dessutom formge stället i X-form! Stället är ett exempel på hur samarbetet mellan oss på 3M och Ptec ser ut när det är som bäst eftersom åf-butikerna är lika nöjda med ställen som vi är.

3M PELTOR Serie X by Ptec

Slutligen.
Om du ska våga dig på en liten trendspaning; vilka av 3M:s produkter tror du att vi kommer att få se mer av i framtiden?

– Just nu är människor över hela världen påverkade av en pandemi av sällan skådat slag. Covid-19 har tvingat oss att tänka om och hitta nya vägar. Många runt om i världen har spenderat dagarna med skydd över näsa och mun och jag tror att andningsskydd av olika typer kommer att ha ett fortsatt fokus även framöver.
Vi har under de senaste decennierna lärt oss att hörseln behöver skyddas. Nu har vi fått lära oss att även andningsorganen behöver skyddas. Inte bara mot virus utan mot andra skadliga partiklar som lösningsmedel, asbest, kvartsdamm och diverse olika partiklar och gaser.

Andningsskydd från 3M