Med Ptec:s butiksdisplay hittar kunderna rätt produkt hos Autoexperten

Autoexperten är en rikstäckande svensk kedja med 400 verkstäder och 54 butiker. Värnamobutiken, som drivs av Christoffer Elmersson och P-O Andersson säljer tillbehör och reservdelar till bil och släpvagn. För att få veta mer om affärerna fick vi en pratstund med Christoffer.

Hur började din resa på Autoexperten?
Tillsammans med P-O Andersson grundade jag Autoexperten i Värnamo år 2019. Min kollega var inte obekant med Autoexperten eftersom han arbetat inom gruppen i 15 år. Själv har jag erfarenhet från bilsidan där jag har arbetat som bilmekaniker. 

EW46 Christoffer Autoexperten 2 2022 2000X913
EW46 Plock Autoexperten 2022 2000X913
EW46 Spjut Autoexperten 2022 2000X913
EW46 Belysning Autoexperten 2022 2000X913
EW46 Displaystall Autoexperten 2022 2000X913
EW46 Spolarvatska Autoexperten 2022 2000X913

Christoffer Elmersson, delägare av Autoexperten i Värnamo

Vad är det bästa med ditt jobb? Vad får ditt hjärta att slå lite extra?
Det bästa tycker jag är att jag får träffa och prata med så många olika människor. Problemlösning är en annan sak. Jag gillar verkligen att få vara med att hjälpa till att lösa problem för olika kunder. Förhoppningsvis är de väldigt nöjda efteråt, haha.

Vad är viktigt för dig när du väljer leverantör?
Det viktigaste är nog att det är smidigt och att man lätt kommer i kontakt med varandra. Självklart är prisbilden en viktig faktor men i det långa loppet är servicegrad viktigare. Eftersom vi själva har våra kunder i en 5-milsradie kring Värnamo vill vi stödja lokala leverantörer.

När vi nu pratar om leverantörer – hur kom ni i kontakt med Ptec?
Jag är bekant med Marcus som jobbar på Ptec så det föll sig ganska naturligt.

Hur sköttes projektet/uppdraget?
Det sköttes smidigt och bra. Proffsigt utan några bekymmer. När vi upptäckte att vi behövde komplettera med delar var det inga konstigheter utan det löstes enkelt. 

Vilka egenskaper hos Ptec värdesätter du mest?
Jag känner att jag blir tjatig men just att det är enkelt och smidigt att vara i kontakt med Ptec är ett stort plus. Vi på Autoexperten håller en hög servicegrad mot våra kunder och jag förväntar mig detsamma från våra leverantörer. Ptec är ett litet företag med stort engagemang. Inga besvärliga kontaktvägar utan man pratar direkt med ägaren, precis som hos oss.

Vi blir nyfikna, hur håller Autoexperten i Värnamo en hög servicegrad?
Vi försöker alltid att ge den bästa servicen. Du får hjälp snabbt. Ett exempel på det är våra budbilar. De servar dagligen företagskunder inom en 5-milsradie. Ena slingan servar kunder i Skillingaryd-Gnosjö-Anderstorp-Gislaved-Smålandsstenar, och den andra servar kunder i Ljungby-Rydaholm-Vrigstad. Ibland kör vi samma slinga två gånger samma dag. Vår ambition är att i möjligaste mån hjälpa våra kunder.

Slutligen.
Om du ska våga dig på en liten trendspaning; vad tror du kommer att bli viktigt i framtiden när det handlar om Autoexperten och de produkter/tjänster ni tillhandahåller?
Allting handlar om service, så jag säger att hålla hög servicegrad! Bilbranschen förändras hela tiden och det gäller att försöka vara med och hålla sig uppdaterad. Vi kommer aldrig att kunna lösa allt men vi ska inte tacka nej innan vi gjort ett försök för att lösa en kunds problem.